Stessa inte ihjäl dig i onödan!

Just nu känner jag verkligen att jag har koll på det mesta, och jag känner att jag inte behöver stressa eller skynda mig till att göra något. just nu är det alltså jäkligt lugnt och det tackar jag gud för! tyvärr kommer det ju perioder då man tex har mycket i skolan och kanske annat viktigt att hinna med, då händer det att man kanske blir stessad. Jag har lärt mig att hantera stress situationer och som verkligen visat sig hjälpa!

Sömn! Se till att få ordentligt med sömn. Sitt inte uppe i onödan på vardagarna, utan känner man sig trött är det lika bra att gå och lägga sig :) Jag har märkt att sömn hjälper oerhört mycket, just om man känner sig stressad vid något tillfälle.

Meditation och andningsövningar är sedan länge bevisat att det fungerar. Jag själv kan ju tycka att det låter lite överdrivet, framför allt töntigt, (ska man sitta där för sig själv och andas in och ut för sig själv?). Istället skulle man ju kunna sätta på några låtar på datan som man tycker är bra, framför allt som man känner sig lugn utav och bara lägga sig i sängen och koppla av ett par minuter!?.  Eller varför inte lägga sig i ett varmt bad och tända lite ljus, också grymt bra avkoppling!

Vad är det egentligen som stressar dig? Är det något du kan ändra på? Finns det alternativa lösningar som gör att du kan leva med stresskällan, men minska stressen.

Begrav dig inte i arbete/skoluppgifter! och irritera dig inte över att du inte hinner med. Ta hand om saker allt eftersom det dyker upp, eller prioritera det som är viktigast.

Sätt realistiska mål Planera inte för mycket. Om du har mycket i tankarna hela tiden och att vara överbokad orsakar stress. Planera bara så du hinner med det du ska, vill och kan. Tänk på att ha lite ledig tid i mellanåt!

Gör något för andra för att lätta på ditt eget sinne. Det känns väldigt glädjande för en själv när man ser glädjen från andra man hjälper.

Undvik att stänga in dig själv och fly från problemen Alkohol och droger uttrycker stress.  Dessa medel hjälper dock inte att driva bort stress, snarare hjälper till att förvärra situationen. De skapar dessutom beroende och skapar ännu mera stress pga. det. Beroende ger en slags "måste -känsla" att vilja ha mer av medlet, vilket dessutom bryter ner kroppen och sinnet.

Alltså!: Sov så mycket som du kan! Få lite egen tid då och då, varva ner och få hjärnan att tänka på saker som är bra och som får dig på bra tankar. Funderar på vad som egentligen orsakar stressen! Boka inte in saker som du känner att du egentligen inte ha tid med, och begrav dig i arbetsuppgifter, arbeten prov osv. Ta pauser! Vi säger att du kanske pluggar i en halv timme, efter det kan du väl ta en paus från det, sen återgå efter en stund!, för jag vet att sitta i två tre timmar och bara läsa och försöka få in fakta i huvudet tar på krafterna, hjärnan orkar inte ;P Så därför är det skit bra med vissa "pauser" lite då och då! Men framförallt! Ha jäkligt kul, och träna för att må bra :D


Kommentarer
Postat av: Tess

Kanske ska ta och följa dina råd! Låter vettigt! Kram

2009-01-12 @ 16:52:08
Postat av: Moa

Intressant!! Bra skrivet där. Tror att det är många som behöver dessa råd :)

2009-01-12 @ 16:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0